Newsمسئولیت خسارت به کالا در حین حمل

مسئولیت خسارت به کالا در حین حمل

مسئولیت خسارت به کالا، در حین حمل، تا چه زمان، به‌عهده‌ی حمل‌کننده می‌باشد؟
مسئولیت خسارت به کالا، در حین حمل، تا چه زمان، به‌عهده‌ی حمل‌کننده می‌باشد؟

طبق ماده ١٧  كنوانسيون CMR :


۱- حمل‌کننده، مسولیت هرگونه خسارت وارده به تمام، یا قسمتی از کالا را، از زمان تحویل‌گرفتن کالا، تا زمان تحویل‌دادن آن، و تأخیر در تحویل کالا را برعهده خواهد داشت.


۲- درصورتی‌که خسارت یا تاخیر، به‌سبب عمل خلاف، غفلت مدعی، یا دستورهای داده‌شده توسط مشارالیه، غیر از دستورهایی که حمل‌کننده، در انجام آن مرتکب عمل خلاف یا غفلت شده باشد، یا به علت عیب ذاتی کالا، و اوضاع و احوالی غیرقابل اجتناب و پی‌آمدهایی که حملکننده، قادر به جلوگیری از آن نبوده، حادث شود، حمل‌کننده از مسولیت مبرا خواهد بود.


۳- وضعیت معیوب وسیله‌ی نقلیه‌ای که حمل‌کننده، از آن برای حمل استفاده می‌کند، عمل خلاف، و غفلت شخصی که حمل‌کننده، وسیله‌ی نقلیه را از او کرایه کرده، هم‌چنین، عمل خلاف، غفلت خدمه، و غفلت نماینده‌گان شخص اخیر، موجب برائت حمل‌کننده ازمسولیت نمی‌باشد.


۴- به تبع بندهای (۲) الی (۵) از ماده‌ی (۱۸)، هرگاه اتلاف یا خسارت، از مخاطرات ذاتی خاص، که با یک یا چند مورد از حالات زیر ملازمت دارد، ناشی شود، حمل‌کننده، از مسولیت مبرا خواهد بود:

الف ـ استفاده از وسایل نقلیه‌ی روباز و بدون پوشش، درصورتی‌که، برای استفاده از چنین وسایلی، به صراحت توافق شده، و در راه‌بارنامه قید شده باشد.

ب ـ عدم بسته‌بندی، بسته‌بندی ناقص کالاهایی که درصورت نداشتن بسته‌بندی، یا به‌علت بسته‌بندی نامناسب، بنا به طبیعتی که دارند، مستعد اتلاف یا خسارات هستند.

ج ـ گذاشت و برداشت، بارگیری، بارچینی، یا تخلیه‌ی کالا، به‌وسیله‌ی فرستنده، گیرنده، و یا اشخاصی که از طرف آنان، به این کار گمارده شده باشند.

د ـ طبیعت بعضی از کالاها، که به‌واسطه‌ی شکستگی، زنگ‌زدگی، پوسیده‌گی، خشکیده‌گی، نشتی، ضایعات عادی، آفت، یا بیدزده‌گی، تمام، یا قسمتی از کالا را در معرض اتلاف یا خسارت قرار می‌دهد.

ه ـ عدم کفایت، ناقص‌بودن علایم، و شماره‌ی روی بسته‌ها.

و ـ حمل حیوانات زنده.


۵- در مواردی‌که طبق مقررات این ماده، حمل‌کننده، نسبت به بعضی از عوامل، موجب اتلاف، خسارت، یا تاخیر، مسول نباشد، وی، فقط در حدی مسول است که عوامل موجد مسولیت وی، طبق این ماده، در اتلاف، خسارت، یا تاخیر کالا موثر بوده است.